Van woorden naar een compleet nieuwe huisstijl 21/02/18

Van woorden naar een compleet nieuwe huisstijl

De Jonge Ambtenarendag is een terugkerend evenement. Elk jaar wordt er een nieuw thema bepaald, en aan de hand daarvan wordt onder andere het logo, de website en de nieuwsbrief omgetoverd naar een andere stijl. De huisstijl wordt al 10 jaar gerealiseerd door grafisch vormgever Joëlle Zeggelaar. Een mooi moment om eens meer over haarzelf en haar werkwijze te weten te komen.

 

Joëlle is 36 jaar en is op haar 22e afgestudeerd als grafisch vormgever. Ze heeft eerst een tijdje bij een ontwerpbureau gewerkt, en is daarna als ZZP-er gestart. Dit doet ze inmiddels ruim 10 jaar. Joëlle: "Ik geniet van de flexibiliteit als zelfstandige. En het is heel goed te combineren met ons gezinsleven, want intussen ben ik moeder geworden van twee prachtige kinderen". Haar bedrijf heet Goboef. "Van mijn ouders kreeg ik de achternaam 'Boef' mee en ik werd daarom vaak 'boefje' genoemd. Dat sluit aan bij mijn werk als ontwerper, waar ik soms wat tegendraads of eigenwijs moet zijn en buiten de gebaande paden mag stappen".

 

Samenwerken

Dit jaar viert Joëlle haar jubileumjaar van de Jonge Ambtenarendag (JAD). Ze mocht voor de 10e keer de vormgeving doen. "Het is geweldig om samen te werken met mensen die zich met veel enthousiasme inzetten voor deze Jonge Ambtenarendag. In de loop van de jaren heb ik gezien hoeveel tijd en energie het kost om naast je baan een dag als deze te organiseren. Dat realiseer je je als deelnemer niet, maar er gaat zo ontzettend veel aan vooraf. Ik heb ik echt bewondering voor de mensen van de organisatie en het is een eer om op deze manier onderdeel te zijn van de JAD".

 

Vrijheid

Maar wat is er dan zo leuk aan ieder jaar weer een ontwerp maken voor de JAD? Joëlle vertelt: "Bij de meeste opdrachten heb ik te maken met kaders waarbinnen een ontwerp moet passen, maar bij een nieuw JAD-thema ligt eigenlijk alles open en krijg ik alle vrijheid om dingen te bedenken en te maken. Dat maakt het leuk, maar tegelijkertijd ook wel eens lastig. Maar het verveelt absoluut niet. Je werkt ieder jaar weer samen met een nieuw team, er is een nieuw thema en er zijn steeds weer andere uitdagingen. Het is daarom nooit saai of voorspelbaar". Het leukste vindt ze om het thema uit te werken in een bepaalde 'look and feel' dat tot uiting komt in de verschillende communicatiemiddelen, zoals de website, social media en de nieuwsbrief. "Het is steeds weer een uitdaging om een vorm te vinden die het thema goed verbeeldt en zich onderscheid van de voorgaande edities".

 

Ontwerpproces

Voordat  er een definitieve nieuwe huisstijl is, gaat er eerst een ontwerpproces aan vooraf. Dit proces kun je opdelen in verschillende fases. Joëlle: "je begint heel breed en gaat dan van steeds smaller, verfijnen tot een eindproduct. Het werkt als het ware als een trechter". Aan het begin van het ontwerpproces, ontvangt Joëlle een lijst met woorden die met het thema hebben te maken. Die is opgesteld door de  communicatiecommissie van de JAD door middel van een brainstormsessie. Joëlle: "Ik laat daar zelf ook nog mijn gedachten over gaan. In eerste instantie probeer ik niet teveel in beelden te schetsen, omdat dan het risico bestaat dat je te snel in vorm of stijl gaat uitwerken, terwijl het concept nog niet staat. Het is heel verleidelijk om al bezig te gaan met een vormgeving die je mooi vindt, of te snel in oplossingen te denken".

 

Als er een complete lijst met woorden is, gaat Joëlle daar verbeeldingen bij zoeken. Die beelden zijn dan nog heel conceptueel. Joëlle legt uit: "Uit de brei van woorden en schetsen probeer ik de ideeën te bundelen tot drie verschillende richtingen of sferen, die ik gaandeweg uitwerk tot een soort moodboard. Vervolgens probeer ik per moodboard in kernwoorden uit te leggen wat het achterliggende idee is van het concept. Ik zoek daar afbeeldingen, vormen, kleuren en typografieën bij, die samen een sfeer geven en een eigen stijl hebben qua vormgeving. Het doel van meerdere moodboards is om verschillende denkrichtingen voor te stellen, waarna de communicatiecommissie kan aangeven wat hun het meeste aanspreekt om verder uit te werken". Nadat de keuze voor een bepaalde stijl is gemaakt, werkt Joëlle het concept verder uit. Dit kan ook een combinatie zijn van de verschillende moodboards. En uiteindelijk is er een nieuwe, definitieve huisstijl: andere kleuren, een aangepast logo en passende beelden.

 

#Hackyourself

Het thema van de JAD'18 is #Hackyourself. Inmiddels is de nieuwe huisstijl doorgevoerd in alle communicatiemiddelen. Het belangrijkste onderdeel van deze nieuwe huisstijl is het pictogram van een hoofd met daarin weer een hoofd dat naar binnen kijkt. Joëlle legt uit wat de gedachte hierachter is: "dit beeld vertaalt heel letterlijk het thema; ‘inbreken in jezelf’. Het gaat erom dat je jezelf onderzoekt. Openbreken met als doel om nieuwe ontdekkingen te doen of mogelijkheden te onderzoeken. Jezelf dwingen om uit je comfortzone te stappen. Je kijkt dus als het ware naar binnen in je eigen hoofd, en dat zie je terug in mijn ontwerp". Het hoofdthema is op te splitsen in drie subthema's: #HackYourData, #HackYourDNA en #HackYourLimits. Deze hebben ook allemaal hun eigen pictogram, wat een afgeleide vorm is van het hoofdthema.

 

Mis het niet

Joëlle is de afgelopen jaren ook steeds op de JAD aanwezig geweest, en zegt daarover: "ik kan zeggen dat het zelfs voor een niet-ambtenaar erg interessant en inspirerend is om mee te maken, dus mis het niet"!

 

Wil jij meer zien van het werk van Joëlle? Check hier dan even haar website.

 

BLIJF OP DE HOOGTE

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

LAATSTE NIEUWSBRIEVEN